یک راه عالی برای معافیت سربازی

یک راه عالی برای معافیت سربازی

 در سن 18 سالگی اگر پسر باشید باید برای ادامه زندگی تصمیمات مهمی را بگیرید، تصمیم تعداد زیادی از جامعه، ادامه تحصیل و وارد شدن به فضای دانشگاه است.

پس از پایان مقطع تحصیلی ممکن است بخواهید آن را در مراحل بالا تر ادامه دهید، مهم نیست تاچه مقطی به درس خواندن ادامه دهید در نهایت شما وارد مسیر یکسانی با کسانی میشوید که در سن 18 سالگی انتخاب دیگری کرده اند یعنی دوره خدمت سربازی.

سربازی دوره ای است که در آن به  آمادگی بدنی،یاد گیری فنون نظامی و آموزش کار با اصله ها می پردازند.

یک راه عالی برای معافیت سربازی
یک راه عالی برای معافیت سربازی

طول این دوره در سال های گذشته 24 ماه و در سال های اخیر با در نظر گرفتن شرایط شخص مشمول خدمت سربازی کمتر شده.

معافیت:

شاید فکر کنید تمام افراد جامعه موظف به گذراندن این دوره هستند اما اینطور نیست.با در نظر گرفتن شرایط خاصی ممکن است شخص مشمول خدمت سربازی بتواند از مصوبه ها و قوانین معافیت استفاده کند و از خدمت سربازی معاف شود.

معافیت های سربازی:

1-معافیت موقت.

2-معافیت دائمی.

معافیت پزشکی.

معافیت موارد خاص.

دسته بندی میشوند.

معافیت موقت:

همان طور که از نام این دسته بندی ها مشخص است معافیت موقت در بازی زمانی تا 6 ماه در دسترس است و این معافیت با دارا بودن شرایط  خاص قابلیت تمدید دارد.برای درخواست این نوع معافیت هم قبل از  دوره سربازی و هم هنگام دوره سربازی میتوانید اقدام کنید.

معافیت دائم:

این نوع معافیت با توجه به شرایط شخص مشمول خدمت مورد ارزیابی قرار میگیرد و سن ، بیماری،کفالت،مدرک تحصیلی …. در تایید یا عدم تایید معافیت در سازمان های نظامی کشور نقش بسزایی دارند.

معافیت پزشکی:شرایطی که فرد از لحاظ جسمی روانی. سالم نبوده دچار بیماری یا نقص عضو یا اختلال روانی جزعی. عدم رشد بیماری های جسمی یا روانی درمان پذیر و بیماری نقص عضو یا اختلال روانی غیر قابل درمان باشد. معافیت پزشکی سربازی قابل محقق شدن است.

راه های گرفتن معافیت:

با توجه به دسته بندی معافیت ها  ، یک راه عالی برای معافیت سربازی داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع آن هاست که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

لیست معافیت سربازی دائم

معافیت سرباز 3 برادری معافیت خدمت مدد جویان معافیت پزشکی
معافیت کفالت معافیت متاهلین بالای40سال معافیت ایثارگری
معافیت متاهلین کمتر از40سال معافیت موارد خاص معافیت ماده 6 بهزیستی
معافیت کمیته امداد معافیت عفو رهبری معافیت ماده9بهزیستی
معافیت ساکنین جزایر خلیج فارس معافیت با تعداد فرزندان معافیت با خرید خدمت سربازی

معافیت پزشکی:

این نوع معافیت یکه راه عالی برای معافیت از سربازی است که هرساله درخواست کنندگان زیادی داشته و دارد.

معافیت پزشکی خود به بخش ها ، بیماری ها، مشکلات و اختلالات مختلفی دسته بندی میسشود.

از پر در خواست ترین بیماری ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعف چشم،تشنج یا صرع،میگرن و سر درد های مزمن،مشکلات حرکتی و تعادلی،بیماری های اعصاب و روان،افسردگی،بیماری های دو یا چند قطبیتی،مشکلات استخوان و مفصل،زانوی پرانتزی،مشکلات مچ پا،مشلات دندان و دهان که باعث اختلال در صحبت کردن و عملکرد شود،مشکلات و بیماری های گوارشی،اضافه وزن یا کمبود وزن بیشتر از حالت عادی،تومور های خوش خیم و بد خیم.

بخش دیگر بیماری های معافیت پزشکی موجود در آیین نامه ها شامل:

ادامه مطلب
دوره کد سربازی چیست ؟

بیماری های عمومی،بیماری های غدد های ترشح کننده داخلی،بیماری های پوستی و بافت های زیر پوستی،بیماری های مغز و اعصاب،بیماری های روانی،بیمارانی که تحت جراحی مغزی قرار گرفتند،بیماری های تنفسی و ریه،بیماری های استخوان ،بیماری های گوارشی،بیمار هایی که جراحی عمومی داشتند،بیماری های خونی که باعث ایجاد اختلال در فرد میشود،بیماری های ادراری،بیماری های تناسلی ،بیماری های دهان و فک،بیماری و

مشکلات چشمی که باعث اخلال در بینایی شود،بیماری های گوش و شنوایی،بیماری های حلق و بینی،بیماری های عمومی،بیماری های روماتولوژی و بافت هستند،بیماری های عدم رشد و نقص استخوان ها،بیمار هایی با قد کمتر از 145 سانتی متر،بیماری های غدد ترشح کننده داخلی(غدد درون ریز)از جمله هیپوفیزو ژیگاندیسم،بیماری های غدد تیروییدی،بیماری های غدد فوق کلیه مثل پرکاری غدد کلیوی یا کم کاری این غدد،دیابت از نوع2،اختلالات تعادلی مخچه،بیماری های ضعف عضلانی و بسیاری بیماری دیگر که در بخش معافیت پزشکی به آن ها میپردازیم.

یک راه عالی برای معافیت سربازی

معافیت خدمت مدد جویان

مدد جویان بهزیستی:

اگر والدین خانواده در عضویت سازمان بهزیستی باشند یعنی دارای بیماری خاصی هستند که با توجه به میزان پیشرفت بیماری پدر یا مادر خانواده که عضویت بهزیستی را دارد میتواند  به صورت توافقی یکی از فرزندان پسر خود را که غیبت دوره سربازی  ندارد را معاف کند.

مدد جویان کمیته امداد:

کمیته امداد امام خمینی یکی دیگر از کمیته های مدد جویی کشور است . شرط عضویت در این کمیته سر پرستی مادر خانواده به دلایل مختلفی فوت یا طلاق است که وضعیت اقتصادی خانواده در مرحله بدی باشد و بنیان خانواده به دلیل شرایط مالی در حال فرو پاشی باشد، یک راه عالی برای معافیت سربازی استفاده از این نوع معافیت است .از بزرگترین مزایا این معافیت میتوان به عدم اختلال در وجود فرزند پسر دیگر اشاره کرد.

معافیت سربازی 3 برادری:

اگر خانواده ای دارای حداقل 4 فرزند پسر باشد (فرزندان دختر جز شروط این آیین نامه نیستند) به شرط اتمام دوره خدمت سربازی 3 برادر اول و گذشت بیش از دوسال از دریافت کارت پایان خدمت یک راه عالی برای معافیت سربازی برادر چهارم استفاده از آیین نامه معافیت سربازی 3 برادری است.

معافیت کفالت:

این معافیت به معنای سرپرستی از اعضا خانواده ای است که شرایط به تنهایی زندگی کردن را ندارند و نیاز مند شخصی برای مراقبت و رسیدگی هستند.

این معافیت را از طریق پدر به طوری که سن پدر بیش از 75 سال باشد یا در صورت تایید شورای پزشکی توانایی مراقبت از خود را به تنهایی نداشته باشد.

از طریق مادر به طوری که مادر فاقد همسر باشد (همسر فوت شده باشد یا طلاق گرفته باشد).

پدر بزرگ، فاقد فرزند پسری  باشد و سنش بیش تر از 75 سال باشد.

مادر بزرگ، فاقد همسر و فرزند پسر باشد.

برادری که بیش از 18 سال سن دارد و فرزند پسر بزرگتر از 18 سال ندارد که توسط شورای پزشکی تایید شده باشد توانایی مراقبت از خود را ندارد.

خواهر بیمار فاقد فرزند و همسر با بیماری تایید شده توسط پزشک.

خواهر مجرد فارق پدر از سن 18 تا 24 سال.

خواهر و برادر زیر سن قانونی فاقد پدر.

معافیت متاهلین بالای 40 سال

اگر مشمولی دوره خدمت سربازی خود را سپری نکرده باشد و سنش به بیش از 40 سال رسیده باشد باشد در صورتی که بیش از 3 فرزند داشته باشد یک راه عالی برای معافیت از سربازی استفاده از شرایط معافیت متاهلین بالای 40 سال است.

ادامه مطلب
معافیت تحصیلی دانشجویان

معافیت ایثارگری:

معافیت ایثار گری را می توان در بخش های مختلفی در خواست داد.

مشمولان خدمت سربازی که اعضای خانواده درجه 1 آن ها سابقه اسارت بیش از 25 سال داشته باشند یک راه عالی برای معافیت سربازی  استفاده از معافیت ایثار گری است.

مشمولانی که اعضا خانواده درجه 1 آن ها دارای بیش از 25 درصد جان بازی باشند، به ازای  هر 25% یکی از فرزندان میتواند از این نوع معافیت استفاده کند.

یک راه عالی معافیت سربازی برای مشمولانی که اعضا خانواده آن ها بیش از 30 ماه در جبهه های جنگی و مناطق جنگی حضور داشتند استفاده از معافیت ایثار گری است که به ازای هر 30 ماه میتوانند اقدام به معافیت یکی از فرزندان خود کنند.

معافیت متاهلین کم تر از 40 سال:

مشمولان کمتر از 40 سال اگر متاهل باشند و تعداد فرزندان آن ها حداقل4فرزند باشد میتوانند برای دریافت معافیت اقدام کنند.

معافیت موارد خاص:

از بخش های این معافیت میتوان به معافیت بخشودگی سنی،معافیت به دلیل داشتن برادر یا خواهر معلول و…. اشاره کرد.

معافیت ماده 6 بهزیستی:

یک راه عالی برای معافیت سربازی استفاده از ماده 6 بهزیستی است.

این ماده زمانی برای مشمولان به کار می آید که مادر فاقد همسر باشد و یکی از فرزندان در صورت نداشتن غیبت دوره سربازی بخواهد کفالت مادر و خانواده خود را به دست بگیرد . باید تایید شود شخص مشمول همراه با خانواده ای که کفالت آن ها را گرفته زندگی میکند و عضو  خانواده در بهزیستی عضویت داشته باشد.

معافیت ماده 9 بهزیستی:

شرایط داشتن این نوع معافیت داشتن همسر معلول ،داشتن فرزند معلول،عضویت اعضا خانواده شخص مشمول در حالتی که فرزند تک پسر نباشند و عضویت بیش از 2 فرزند در بهزیستی با شرایط تک پسر نبودن است.

معافیت کمیته امداد:

همانند چیزی که از قبل در این مقاله مشاهده کردیم کمیته امداد امام خمینی یکی دیگر از کمیته های مدد جویی کشور است . شرط عضویت در این کمیته سر پرستی مادر خانواده به دلایل مختلفی، فوت یا طلاق است که وضعیت اقتصادی خانواده در مرحله بدی باشد و بنیان خانواده به دلیل شرایط مالی در حال فرو پاشی باشد یک راه عالی برای معافیت سربازی استفاده از این نوع معافیت است .از بزرگترین مزایا این معافیت میتوان به عدم اختلال در وجود فرزند پسر دیگر اشاره کرد.

معافیت عفو رهبری :

معافیت عفو رهبری که در سال های اخیر شاهد افزایش تعداد مشمولان داوطلب برای این نوع معافیت بوده ایم به معنای گذشتن زمان خدمت سربازی  و غیبت طولانی مدت مشمولان با سنین و شرایط خاص است.

از شرایط دیگر عفو رهبری مدرک تحصیلی مشمول است که بر اساس تاریخ تولد مشمولان در شرایط و گروه های متفاوتی قرار گرفته است.

مدرک تحصیلی                           تاریخ تولد

زیر دیپلم                                  1354-1338

دیپلم                                       1354-1338

فوق دیپلم                                 1354-1338

لیسانس                                   1354-1334

فوق لیسانس                             1352-1334

دکترا در رشته های غیر پزشکی 1350-1334 مشمولان با تاریخ ذکر شده و مدرک موجود در این دسته بندی میتوانند واجد شرایط دریافت معافیت عفو رهبری شوند.

ادامه مطلب
مدارک لازم برای معافیت سربازی فرزندان ایثارگران

معافیت ساکنین جزایر خلیج فارس:

جزایر بوموسی،تنب بزرگ،تنب کوچک،فارسی،لارک،سیری،فارور کوچک،فارور بزرگ،لاوانو هندورابی که جزایر مستقر در حوضه خلیج فارس هستند با لایحه ای که در تاریخ 15/05/1402 تصویب و به اجرا در آمد مشمولانی که بیش از 12 سال در این جزایر حضور داشتند میتوانند از شرایط معافیت استفاده کنند .چانچه تعداد فرزندان پسر بیش از یکی باشد میتوانند انتخاب فرزندی را که معافیت میخواهد به صورت توافقی انجام دهند.

معافیت با تعداد فرزندان:

همانطور که بیش از این اشاره شد یک راه عالی برای معافیت سربازی استفاده از معافیت تعداد فرزندان برای مشمولان متاهل است .

بر اساس این قانون مشمولانی که زیر 40 سال سن دارند و دارای حد اقل 4 فرزند هستند از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

برای مشمولان بالای 40 سال تعداد فرزندان حداقل  3 فرزند است تا شامل شرایط معافیت با تعداد فرزندان شوند.

گمانه زنی ها و صحبت هایی در مورد معافیت مشمولان بالای 30سال و  حد اقل دو فرزند وجود دارد که اخبار تایید شده و رسمی تا به این لحظه در دسترس نمی باشد، در صورت تایید این لاحیه

مشمولان خدمت سربازی بالای 30 سال که حد اقل 2 فرزند دارند از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

معافیت با خرید خدمت سربازی:

یکی از پر جستوجو ترین کلمات  مشمولان سربازی در اینترنت خرید خدمت سربازی  است .

در حال حاضر اگه مشمول خدمت سربازی بیش از 5 سال غیبت داشته باشد و در یک کشور خارجی اقامت کنند میتوانند با واریز جریمه 15 هزار یورویی و تکمیل فرم معافیت ،معافیت سربازی خود را بخرند.

در حال حاضر شرایط ، زمان و قیمت گذاری در مورد خرید سربازی وجود ندارد ، آخرین زمان خرید سربازی، میانگین قیمت خرید بر اساس مدرک تحصیلی بین 250 تا 600 میلیون تومان بوده.

سخن نهایی

خدمت سربازی امری واجب در جمهری اسلامی ایران است که از 18 سالگی برای پسرانی که قصد ادامه تحصیل ندارند فعال میشود اما در این بین ممکن است مشمولین بدون آگاهی، یکی از شرایط معافیت یا خرید خدمت سربازی را داشته باشند  از این رو پیشنهاد میشود تمام مشمولان اطلاعاتی را در باره خرید یا معافیت برسی کنند تا با تایید شدن شرایط شخص مشمول بتواندد از آن استفاده کنند.

در کنار معافیت و خرید خدمت سربازی مشمولان خدمت میتوانند با دارا بودن شرایط از دوره های امریه نیز استفاده کنند.

امریه یعنی پس از گذراندن دوره آموزشی ، در سازمانی خارج از سازمان های نظامی در قالب رشته و مدرک تحصیلی خود به کار مشغول میشوند.

سوالات متداول:

آیا خدمت سربازی دوباره فروشی میشود ؟ و اگر شود مقدار قیمت آن چقدر خواهد بود؟

در حال حاضر هیچ اطلاعات یا خبر رسمی در مورد فرئش خدمت سربازی ،زمان فروش و قیمت آن در دسترس نیست.

تا چه مقطع تحصیلی میتوان از معافیت تحصیلی استفاده کرد؟

در هر رشته تحصیلی میتوان تا مقطع دکترا از معافیت تحصیلی استفاده کرد؟

اما مقدار سال های هر مقطع تحصیلی محدود است.

آیا از زمان دوره خدمت سربازی کم میشود؟

لایحه هایی جهت کم شدن زمان دوره سربازی به مجلس ارائه شده است که فعلا در دست برسی است و اخبار رسمی از کم شدن مقدار سربازی وجود ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دریافت امریه خاتم الانبیا ۱۴۰۳
دریافت امریه خاتم الانبیا
دفترچه اعزام به خدمت سربازی
شرایط جذب سرباز معلم ۱۴۰۳
شرایط جذب سرباز معلم ۱۴۰۳
برگ سفید سربازی
برگ سفید سربازی
سامانه دریافت معافیت تحصیلی
معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند
معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره📜

خواهشا متن زیر را با دقت بخوانید با تشکر